Az első cikkben - melyet ide kattintva olvashat el - felvázoltuk az emberiséget veszélyeztető legégetőbb problémákat.
Bojár Iván Andrást is aggasztja az egyre változó klíma, ezért hozott létre egy kezdeményezést 2019 nyarán, mely elképesztő sikernek örvend. Különbséget tettünk az erdészeti és a városi fatelepítésben. Ebben a cikkben fókuszáljunk a városi fákra, hisz ez sokkal több logisztikát igénylő feladat, és a lakosság nagy része itt él, itt lélegzi be a szennyezett levegőt.
Budapesten az elmúlt évtizedek legnagyobb faültetési programja volt a 10.000 új fát Budapestre elnevezésű. 2016 és 2019 között történt meg ez az akció.
A nagyvárosokban nem egyszerű helyzet új fák ültetése. Mára nagyjából el is fogytak a szabad fahelyek a fővárosban. Ez úgy lehetséges, hogy be kell tartani bizonyos szabályokat a meglévő közműveink védelmének érdekében.
A fa nem szabad, hogy veszélyeztesse a légvezetékeket. Nem szabad, hogy gyökerei kárt tegyenek a földben futó vezetékekben, csatornákban. Egy utca fasori tervezése nemritkán másfél évet vesz igénybe.
Létezik egy fogalom, ez pedig a vezetékjog. A közműveknek, vezetékeknek van joga, és van védőtávolsága, tehát megvan, hogy például a gáz, víz, villanyvezetéktől minimálisan milyen távolságra lehet fát ültetni, hogy a későbbiekben ne tegyenek kárt a gyökereik az adott vezetékekben.
Amikor egy utca fasor-rekonstrukciójának elkészül a terve, be kell azt nyújtani a különböző szolgáltatókhoz, akiknek vezetékei futnak az adott utcában. Nekik el kell fogadniuk a terveket, és csak ezután lehet elkezdeni a fák telepítését.
Nagyon lassú és vontatott folyamatok szoktak ezek sajnos lenni, tehát egyáltalán nem könnyű a helyzet, ha új fákat szeretnénk ültetni.
Fontos fogalom a fahely. A fahely mutatja meg, hogy hova lehet fát ültetni egy városon belül. Törvény szabályozza, és a mérete minimum 2,25 négyzetméter. Ez a terület elképesztően kevés, ha egy fáról van szó. Sajnos sokszor nem nagyon jut nagyobb terület a fák számára.
A város túlzsúfolt, töméntelen sok az autó, rengeteg sáv van, az autóknak parkolóhely kell, ezek mind-mind elveszik a helyet a fák elől. Egyszerűbb takarítani a burkolt felületet, ám a szabad földfelületet folyamatosan gondozni kell, ez szintén a zöld sávok ellen szóló érv.
Minden fahely nyilván van tartva, térképen jelölve van. A fahelyen lévő fának pedig van egy adatlapja, ami tartalmazza a telepítés évét, azt, hogy milyen faj-fajta lett oda elültetve. Ezzel a módszerrel nagyon szépen látható, hogy mi, hol helyezkedik el, ezáltal könnyűvé válik az állapotfelmérés tervezése és statisztikákat, átfogó tanulmányokat is gyorsan lehet készíteni.
Nagy problémát jelentenek a zöld sávokban illegálisan parkoló autók is. Az aszfalt elől megmenekülő keskeny sávokat sem hagyják meg az emberek a természetnek, oda is autóikkal parkolnak.
A ki-beálláskor gyakran nekimennek a meglévő fáknak, amelyek törzse ilyenkor sérül, és egy fa életében sajnos sorsdöntő a kéregsérülés. Főleg, hogy ezek kezeletlenül maradnak, és az újabb és újabb parkoláskor ismét roncsolt sebek keletkeznek.
A legfontosabb az volna, ha a városvezetés és a városi ember egy éles szemléletváltáson menne át. Vissza kellene venni területeket az autóforgalom elől. A járdák méretét kellene csökkenteni. Szabályozni kellene a zöld sávban való parkolást. Vissza kellene állítani rengeteg zöld felületet, ahova cserjéket, fákat ültethetnénk, ágyásokat alakíthatnánk ki rajtuk.
Nagyon jó kezdeményezésnek tartom, amit Iván létrehozott. Fontos mérföldkő az élhető, a mainál jóval egészségesebb városhoz vezető úton.
Remélhetőleg ez az alulról szerveződő projekt rávilágít arra, hogy változtatnunk kell, és igen is, képesek vagyunk a változásra.
Ahogy a 10 millió fa Facebook oldalán is írták, 2019 csak a nulladik év volt. Izgatottan várom, hogy mit fog tartogatni 2020 tavasza!
A cikk témájával kapcsolatos Youtube videó sorozatomat ide kattintva tekintheti meg.
Amennyiben Önnek is tetszett ez az összefoglaló, kérem, nyomjon egy Tetszik-et és ossza meg ismerőseivel, barátaival!
Ha más kertészeti témában is szívesen olvasna, további bejegyzéseimet itt találja!